Träna med crosstrainer

Det finns många olika sätt att träna med crosstrainer och oavsett om du känner för att förbränna kalorier eller få en bättre kondition så finns det alltid sätt att kunna göra detta på. På en crosstrainer så finns det oftast en display som har flertalet olika val som du kan göra inför att du ska träna. Bland annat kan du börja med att till exempel ställa in din vikt så att crosstrainern vet vad din puls bör ligga på för maximal ansträngning vilket gör att den kan kalkylera optimala nivåer för förbränning av fett på kroppen. Att träna med en crosstrainer är som att träna med en personlig tränare då man får ett väldigt optimalt träningsprogram man kan följa på skärmen. Vad som också är en stor fördel med att träna med en crosstrainer är att man på skärmen kan se hur långt man motsvarande har sprungit/joggat men även hur många kalorier man bränt samt vad man har för puls hela tiden (kräver dock att man har pulsmätare på sin crosstrainer). Oftast kan man även summera en träning med en crosstrainer genom att få fram grafer och liknande som reflekterar förbränning, puls, sträcka och hastighet – något som är optimalt om man vill utvärdera ens träningar på en crosstrainer.

Oftast så finns det tre olika möjligheter till motstånd när det kommer till att träna med en crosstrainer. Först och främst finns det ett motstånd man ställer in på crosstrainerns display, där kan man oftast välja ett varierande motstånd som reflekterar hur hög påfrestning som ligger på dig som tränar – detta är vad man kallar ett ”varierat motstånd” som alltså har en korrelation med antingen din puls eller hastighet. Vad som också finns är ett konstant motstånd som man ställer in på en skala från 1 till 10 där 10 är högst motstånd, denna typ återfinner man oftast på lite enklare och billigare typer av crosstrainers.